Ahşabın dünyasına hoş geldiniz, umarım yaptıklarım hoşunuza
gider...


22 Eylül 2008 Pazartesi

Fatının Sosu - Yazdan Gelen Esinti


Tekrardan merhaba dostlar,


Yaz bitiyor, kışa hazırlık yapmak lazım,bunun için yaptığım ahşap boyama ve el işlerine bir süreliğine ara verdim. Bu arada kendime özgü, yemeklerimde kullanmak üzere hazırladığım ve ismine "fatının sosu" (yazdan gelen esinti) dediğim bir sos hazırladım. Çünkü yaptığım yemeklerde bana yazı hatırlatıyor. Şimdi beni ahşabın dünyasından bir süreliğine ayıran bu sosun yapımını sizlerle paylaşmak istedim.

Malzemeler:

1 Kg dolmalık biber,
1 Kg salçalık biber,
1 Kg acı sivri biber,
2 Kg domates,
1 Kg kuru soğan,
1 yemek kaşığı üzüm sirkesi,
1 fincan kaya tuzu.

Yapılışı:

Malzemeler yıkanır,sirkeli suda bir müddet bekletilir, daha sonra sudan çıkartılarak kurulanır. Sivri biber dışındaki biberlerin çekirdekleri çıkartılarak küçük parçalara bölünür. Sivri biberin ise sadece sapı alınır. (bence tere tohumu,ısırgan tohumu ve üzüm çekirdeğinin faydası olduğu kadar biberinde çekirdeğinin faydalı olduğuna inanıyorum, sivri biberi tercih etmemdeki amaç ise taze ve küçük olması). Domateslerin kabukları soyulur, kevgire doğranarak suyunun süzülmesi sağlanır. Domatesin soyulan kabukları da diğer biberler ile beraber robotta çekilir. (ben domates kabuklarınında da besleyici olduğuna inandığım için kullandım, ama tercih size ait). Son olarak kuru soğanlar kabuklarından temizlenerek robotta çekilir. Çeklien malzemelerin tamamı ve doğranan domatesler geniş bir tencereye alınır ve 2 saat yüksek ateşte pişmesi için ocağa konulur, daha sonra kısık ateşe alınır. İçerisine 1 fincan kaya tuzu konulur ve hazır salça kıvamına gelene kadar pişirilir. Pişirmeyi bitirdikten sonra, pişen sosu sıcak sıcak kavanozlara aldım, bir çatal yardımıyla kavanozun içindeki sosun havasını aldım, kavanozun ağzını ve kapağını iyice kurulayarak sıkıca kapattım ve kapağı üstüne ters çevirdim. 1 gün bu şekilde bekleyen kavanozları ertesi gün normal haline çevirdim. (bu arada kavanoz kapaklarının vakumdan dolayı içe doğru hafiften çökmüş olması lazım, eğer çökme yoksa hava almış demektir, ve tekrar ısıtarak aynı işlemi tekrarlayın ve kapağı değiştirin).

Bu sosu ben makarnada, pilavda, çorbada, ezme yapımında ve taze tarhana yapımında kullanıyorum, bana hem kolaylık hemde yazdan kalma lezzetleri geri getiriyor.


Bu lezzetleri bi çok arkadaşım gibi sizde denemelisiniz...

Hiç yorum yok: